Aftellen: nog 100 dagen tot de ingebruikneming van het Teutoburger-Wald-Netz

Vanaf 1 september zijn er nog 100 dagen te gaan tot Keolis start met de exploitatie van het Teutoburger-Wald-Netz (TWN). De grootste private aanbieder van lokaal reizigersvervoer per spoor in Noordrijn-Westfalen neemt met zijn merk eurobahn op 10 december vijf lijnen over: de RB 61, RB 65, RB 66, RB 72 en RE 78.

Feiten TWN

• Het Teutoburger-Wald-Netz heeft met zijn vijf lijnen een totale trajectlengte van 500 spoorkilometers.
  • De treinen leggen binnen dit netwerk jaarlijks meer dan 5,3 miljoen kilometer af.
  • Alle lijnen doen in totaal 52 stations aan.
  • Binnen het netwerk worden 27 treinstellen ingezet, waarvan negentien gebruikte elektrische treinstellen van het type FLIRT en acht FLIRT-treinstellen van de nieuwste generatie, die een grensoverschrijdende verbinding met Nederland zullen verzorgen.
  • De treinstellen zijn alle 27 uitgerust met uiterst moderne kaartjesautomaten.
  • De telefonische hotline is 24 uur per dag beschikbaar voor reizigers, in zowel de Duitse als Nederlandse taal.

Feiten Keolis (actuele stand)

• Keolis is met de exploitatie van op dit moment drie netwerken (Maas-Rhein-Lippe, Hellweg en Ostwestfalen-Lippe) met in totaal tien lijnen en 11,4 miljoen spoorkilometers per jaar in Noordrijn-Westfalen de grootste private aanbieder van lokaal reizigersvervoer per spoor in de deelstaat.
  • Meer dan 200 treinbestuurders en ongeveer 70 servicemedewerkers staan garant voor 437 reizen in de spits en 70.000 reizigers per dag.
  • Keolis verzorgt actief opleidingen: sinds de start van het bedrijf in 2000 tot vandaag heeft Keolis 32 kwalificatiecursussen voor treinbestuurders aangeboden. Zeven daarvan vinden dit jaar plaats met in totaal 80 deelnemers. Voor het opleidingsprogramma is in 2017 2 miljoen euro van het eigen vermogen geïnvesteerd. In september start bovendien ook een kwalificatiecursus voor servicepersoneel.
  • De momenteel ongeveer 450 medewerkers hebben samen 18 nationaliteiten.

Danica Dorawa

0160 / 97 28 38 50