RB 61RB 65RB 66RB 72RE 78

Keolis betreurt de actuele problemen die haar klanten ondervinden op het Teutoburger-Wald-Netz (TWN)

• 6% van de treinen op het TWN zijn sinds de ingebruikname uitgevallen, hoofdzakelijk in de periode van kerst tot nu

• Keolis gaat vanaf 14 januari 2018 het grensoverschrijdende verkeer naar Hengelo uitvoeren met acht nieuw aangeschafte treinstellen van het type Stadler FLIRT

• Aanvullend worden bussen gereedgehouden voor het geval dat er technische problemen bij de grensovergang optreden

Düsseldorf, 12 januari 2018

Sinds 10 december 2017 exploiteert Keolis Deutschland onder de merknaam eurobahn het Teutoburger-Wald-Netz (TWN) met de lijnen RB 61 (Hengelo– Bielefeld), RB 65 (Münster – Rheine), RB 66 (Münster – Osnabrück), RB 72 (Herford – Paderborn) en RE 78 (Nienburg – Bielefeld). De grootste particuliere aanbieder van regionaal reizigersvervoer per spoor in Noordrijn-Westfalen heeft zich hierop uitvoerig voorbereid.

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen was er vanaf de jaarwisseling tot nu toe, sprake van uitval van treinen en minder zitplaatscapaciteit in het Teutoburger-Wald-Netz: "Wij kunnen ons bij onze reizigers alleen maar verontschuldigen voor deze onaangename situatie", verklaart Thomas Görtzen, directeur van Keolis. "Door onvoorziene vertragingen bij de afronding van twee opleidingscursussen waren we onverwacht gedwongen met een lagere personeelsbezetting dan gepland te starten. Ondanks dat vrijwel alle machinisten van de vroegere exploitant zijn overgenomen en medewerkers van de administratie zijn ingezet, kon de uitval van treinen en een kleiner aanbod van zitplaatsen in veel gevallen niet worden voorkomen. Wij vatten de situatie heel ernstig op. De kwalificatie van de nog ontbrekende machinisten wordt de komende dagen afgesloten", lichtte Görtzen toe.

Keolis heeft haar website voor de overname van het Teutoburger-Wald-Netz volledig aangepast. Bovendien is het KundenCenter van eurobahn passend bij de nieuwe situatie uitgebreid. Alle reizigers kunnen 24 uur per dag informatie inwinnen bij het KundenCenter via een hotline. Het nummer 00800 387 622 46 is zowel binnen Duitsland als vanuit het buitenland kosteloos mobiel en via het vaste net te bereiken. Eurobahn houdt reizigers op haar website en ook via Twitter (twitter.com/eurobahn_info) in realtime op de hoogte van de actuele situatie. In de eerste weken na de ingebruikname veroorzaakte een fout in het overbrengen van gegevens gedeeltelijk vertraagde en ontoereikende online informatie in de portalen en de DB-app. "We analyseren elk afzonderlijk probleem intensief en hebben extra collega's ingepland die handmatig gegevens invoeren", verklaart Thomas Görtzen.

Grensoverschrijdend verkeer via de RB 61 naar Hengelo start op 14 januari 2018

Na de officiële goedkeuring in Duitsland en Nederland van de acht nieuwe, voor meerdere systemen geschikte elektrische treinstellen, gaat de RB 61 vanaf 14 januari 2018 vanuit Bad Bentheim naar Hengelo in Nederland rijden. De RB 61 rijdt dan om het uur van Bielefeld via Osnabrück, Rheine, Bad Bentheim en Oldenzaal (NL) naar Hengelo (NL). In Hengelo zijn er aansluitingen op het Nederlandse net, bv. naar en vanuit de richting Apeldoorn, Enschede en Zwolle. Tijdens recente testritten vertoonden de nieuwe treinstellen incidenteel technische storingen bij de overschakeling op het Nederlandse stroomsysteem. Hierdoor zijn ritten naar Nederland niet mogelijk. Keolis werkt nauw samen met de treinfabrikant Stadler om de storing op korte termijn te verhelpen. Om de reisketen van de reizigers te garanderen, zet Keolis op het traject Bad Bentheim – Hengelo uit voorzorg bussen in als vervangend vervoer. Als de bussen moeten worden ingezet zijn er ter ondersteuning medewerkers van Keolis op het station aanwezig.

Keolis werkt bij het uitvoeren van dit reistraject nauw samen met andere afdelingen van het concern. Het Nederlandse zusterbedrijf Keolis Nederland biedt samenwerking bij het planmatige grensoverschrijdende verkeer en stelt ook de bussen beschikbaar.

Bovendien zijn ter plaatse Keolis-medewerkers aanwezig die niet alleen algemene informatie geven, maar ook in geval van een storing informatie over het vervangende vervoer per bus kunnen verstrekken.

Dienstregeling en tariefinformatie

Reizigers kunnen de volledige dienstregeling online raadplegen in de bekende informatiesystemen, op de eurobahn-website, in de KundenCenters van eurobahn, in de treinen van de lijn RB 61 evenals in alle DB-reiscentra en kaartverkooplocaties langs het traject.

Voor reizen naar Oldenzaal (NL) en Hengelo (NL) geldt: Als het startstation in Nedersaksen ligt, dan gelden het Nedersaksentarief en het Nedersaksenkaartje. Het Nedersaksenkaartje geldt ook voor reizen van Herford (RB 61) of Nienburg (RE 78) naar Hengelo en voor verbindingen van Münster via Rheine naar Hengelo. Voor bestemmingen die buiten het geldigheidsgebied van het Nedersaksentarief resp. het Nedersaksenkaartje liggen, geldt het internationale treintarief. (Opmerking: Voor reizen van Bielefeld (RB 61) of van Münster via Osnabrück naar Hengelo (RB 66) geldt wel het Nedersaksentarief maar niet het Nedersaksenkaartje. Het Westfalentarief en het NRW-tarief gelden niet voor reizen naar Hengelo.)

Voor reizen binnen Nederland geldt het Nederlandse tariefsysteem: de OV-chipkaart, een soort oplaadbare prepaidkaart waarmee de reiziger vóór en na een treinreis in het treinstation bij de kaartlezer moet in-/uitchecken. Voor de RB 61 in Hengelo en Oldenzaal moet de kaartlezer van "blauwnet" worden gebruikt. Meer informatie over het gebruik vindt u op www.blauwnet.nl.

Een kaartje kopen

Alle treinen van de lijn RB 61 zijn uitgerust met twee kaartautomaten. Via de display van de automaat kunnen reizigers in een paar stappen het juiste kaartje voor de gewenste reis kopen (OV-chipkaart uitgezonderd).

Bovendien staan er kaartautomaten in alle stations in Nedersaksen en in bepaalde stations in Noordrijn-Westfalen. Reizigers kunnen ook een kaartje kopen bij een verkooppunt of online via www.bahn.de. De OV-chipkaart kan bijvoorbeeld als eenmalige papieren kaart of herbruikbare kaart worden gekocht aan een loket of bij een kaartautomaat in het station in Oldenzaal of Hengelo en in diverse tijdschriftenwinkels of supermarkten.

Alle informatie staat in de TWN-informatiebrochure die u vindt op de website twn.keolis.de.

Het Teutoburger Wald-Netz

• Het Teutoburger-Wald-Netz omvat met zijn vijf lijnen een totale trajectlengte van 500 spoorkilometers.
  • De treinen leggen binnen dit netwerk jaarlijks meer dan 5,3 miljoen kilometer af.
  • Alle lijnen doen in totaal 52 stations aan.
  • Binnen het netwerk worden 27 treinstellen ingezet, waarvan negentien gebruikte elektrische treinstellen van het type FLIRT en acht FLIRT-treinstellen van de nieuwste generatie, die een grensoverschrijdende verbinding met Nederland zullen verzorgen.
  • Alle 27 treinstellen zijn uitgerust met de modernste kaartautomaten.
  • De telefonische hotline is kosteloos 24 uur per dag vanuit binnen- en buitenland beschikbaar

Feiten overStadler FLIRT op de lijn RB 61

De acht elektrische treinen van de nieuwste generatie zijn technisch zo uitgerust dat ze zowel op het Duitse als op het Nederlandse spoorwegnet kunnen rijden. De vijfdelige treinstellen kunnen 585 passagiers vervoeren, waarvan 266 op een comfortabele zitplaats. Bovendien is er per trein plaats voor 24 fietsen. De treinstellen bieden ruime multifunctionele afdelingen in alle instapzones, brede ingangen en overbruggingen tussen perron en ingang – dit bevordert een veilige en snelle doorstroom van reizigers. Het comfort wordt door een meertalig reizigersinformatiesysteem, ledverlichting in het interieur en stopcontacten bij alle zitplaatsen gecompleteerd. Ter ondersteuning van de veiligheid zijn in alle treinen videobewakingssystemen geïnstalleerd.

Nicole Pizzuti
+49 151 / 27 79 07 35